خواص ازگیل و تمام ویژگی های درمانی و دارویی آن

ازگیل برای بیشتر مردم دنیا میوه ای عجیب و فانتزی است که در فصل زمستان به بار می نشیند و این میوه در برخی نقاط ایران وفور پیدا می شود. خواص ازگیل برای سلامت بدن بی شمار است و بهتر است که شما از این میوه در برنامه هفتگی غذایی خود استفاده کنید.

ازگیل میوه ای است کروی شکل و قهوه ای رنگ که با گلابی و سیب و زالزالک و به هم خانواده است. این میوه شیرین و نرم دارای خواص درمانی زیادی است که در ادامه این مطلب انواع خواص ازگیل را به شما همراهان عزیز و گرامی معرفی خواهیم کرد.

میوه ازگیل قبل از رسیدن اسیدی و سفت است و باید به خوبی برسد تا قابل خوردن باشد در ابتدا رنگ این میوه سفید است و بعد از رسیدن ازگیل, رنگ آن از سفید به قهوه ای تغییر می یابد و نرم و شیرین می شود ازگیل به خرمای گیلان نیز معروف است. این میوه تقویت کننده و لذیذ است که می توانید از آن در تهیه شربت و کنسرو استفاده کنید.

بررسی خاصیت های ازگیل

بررسی خواص ازگیل و مواد مغذی موجود در ازگیل

خواص ازگیل برای بدن بسیار زیاد است و میوه ازگیل شامل آب (75 درصد) و اسیدهای عالی نظیر اسید مالیک و اسید تارتاریک و اسید سیتریک (1.38) و قند (10 درصد) و تانن که به ماده غذایی مقوی معروف است (به مقدار زیاد) و اسید بوریک (به مقدار کم) و لعاب (به مقدار زیاد) می باشد.

خواص درمانی ازگیل

مواد مغذی در 100 گرم از ازگیل

روی : 5.0 میلی گرم
منگنز : 5.0 میلی گرم
آهن : 2.7 میلی گرم
فسفر : 39 میلی گرم
منیزیم : 55 میلی گرم
کلسیم : 73 میلی گرم
پتاسیم : 792 میلی گرم
آب : 75 درصد
21 نوع اسید
همچنین این میوه منبع خوبی از ویتامین های A, C, B1 , B2 است و هر 100 گرم آن دارای 43 کالری انرژی است.

خواص درمانی و دارویی ازگیل برای بدن

با توجه به این که ازگیل شامل مواد مغذی فراوانی است می تواند دارای خواص درمانی و دارویی برای برخی از بیماری ها باشد که در ادامه این مطلب شما را با مهمترین خواص ازگیل آشنا می سازیم.

بررسی خواص ازگیل

  1. ازگیل دارای درصد بالایی از آب مولکولی است و می تواند بدن را به خوبی سم زدایی کند از این رو مصرف مداوم این میوه به افرادی که مشکلات کلیوی دارند توصیه می شود, استفاده مداوم از ازگیل باعث تسهیل دفع ادار و سنگ های کلیوی در افراد مبتلا به بیماری سنگ کلیه می شود.
  2. ازگیل یکی از انواع میوه هایی است که سرشار از پتاسیم است و برای بیمارانی که مبتلا به فشار خون هستند می تواند مناسب باشد و فشار خون بالا را کاهش می دهد.
  3. ازگیل دارای مقدار کمی قند است از این رو مصرف این میوه برای افراد دیابتی می تواند مناسب باشد و هم چنین فیبر موجود در ازگیل به کنترل قند خون می تواند کمک کند.
  4. ازگیل منبع مستقیمی از ویتامین A و آنتی اکسیدان ها است که باعث تقویت غشاهای مخاطی و پوست می شود و خوردن مقدار زیاد ازگیل مانع از شکل گیری سرطان دهان و ریه می شود.
  5. ازگیل به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در مبارزه با سرماخوردگی و سایر بیماری ها می تواند بسیار کارآمد باشد.
    خواص بی نظیر ازگیل
  6. درمان اسهال و نفخ معده
  7. درمان بی نظمی های دوران قاعدگی
  8. پیشگیری از سرطان و از بین بدن رادیکال های آزاد
  9. حفظ رطوبت در روده بزرگ و ملین طبیعی
  10. کاهش سطح کلسترول خون
  11. تشکیل سلول های قرمز خون
  12. خوردن ازگیل نارس در درمان بیماری هایی نظیر بواسیر و خونریزی رحمی  موثر است.
  13. از دیگر خواص ازگیل می توان به درمان تورم مخاط گلو و زخم دهان اشاره کرد.

مضرات ازگیل

دانه ازگیل دارای مقدار زیادی از مواد سمی است که می تواند به بدن آسیب های جدی را برساند بنابراین شما باید در هنگام خوردن این میوه دانه آن را خارج کنید.

خاصیت های تازگیل برای سلامت بدن

علاوه بر میوه ازگیل می توانید از جوشانده برگ آن نیز در تقویت پوست های ظریف و درمان سالک و برفک استفاده کنید. هم چنین جوشانده برگ ازگیل می تواند به عنوان دهان شویه ای طبیعی عمل کند و برای درمان آبسه گلو و دهان مفید است.


منبع : http://arga-mag.com

TOP