همه چیز در مورد سماق!

یکی از ادویه های محبوب ایرانی که معمولا به همراه کباب کوبیده ناب ایرانی صرف می شود سماق است. سماق آنقدر در فرهنگ ایرانی جایگاه والایی دارد که جای خود را حتی در سفره هفت سین نوروزی ایرانیان باز کرده است. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در خصوص این ادویه خوش عطر داشته باشید مقاله زیر را بخوانید :

ماه دیگر این موقع سماق یکی از سین‌های سفره نوروز را تشکیل داده و اغلب ما هم نمی‌دانیم حکمت وجود آن در این سفره چیست و فقط آن را داخل سفره می‌گذاریم تا سین‌هایمان را کامل کند، اما سماق نماد چیست؟ چرا آن را به همراه کباب می‌خوریم؟ چه خاصیتی دارد و بهترین نوع آن کدام است؟ سماق نماد صبر، بردباری و تحمل است. پس کسانی که زود از کوره در می‌روند و خودشان می‌دانند غیرقابل تحمل‌اند حتما آن را در سفره هفت‌سین‌شان بگذارند تا دیگران از دست و زبانشان در امان بمانند! از نظر طب قدیم مکیدن سماق برای تسکین افرادی که دچار زودرنجی، خشم و عصبانیت هستند موثر است.

در درجه اول سماق خاصیت ضدمیکروبی قوی دارد و می‌تواند با میکروب‌های بیماری‌زای احتمالی موجود در گوشت نیم‌پز یا مسموم مقابله کند. در نتیجه اگر در ایام عید به سفر رفتید و ناگزیر به مصرف نان و کباب یا چلوکباب رستوران‌های بین راهی شدید حتما به همراه کباب سماق زیادی بخورید و ماست و دوغ را با نعنا یا کاکوتی فراوان میل کنید، چون این گیاهان قادرند به میزان زیادی از مسمومیت احتمالی غذاهای گوشتی بکاهند. ضمن این‌ که سماق به دلیل تانن و ترکیبات فنلی که دارد پیشگیری‌کننده از اسهال‌های میکروبی و خونی است. مزیت دیگر سماق این است که به دلیل دارا بودن اسیدهای ترش آلی به هضم و جذب سریع‌تر چربی و پروتئین گوشت کمک می‌کند. البته لازم است بدانید سماق از میزان کالری چربی نمی‌کاهد و فقط غذا را راحت هضم می‌کند و حتی اشتهاآور است. همچنین سماق به دلیل قابض بودن، مقوی معده و روده است و می‌تواند تا حدودی التهابات و زخم‌های احتمالی در مسیر لوله گوارش را التیام دهد. پژوهش‌ها نشان داده است سماق‌کاهنده قند و فشار خون است و باعث کاهش اسید اوریک می‌شود و به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی اثرات ضدسرطانی قابل توجهی دارد. دمکرده سماق مو را سیاه، غرغره آن گلودرد، آفت دهان و دندان درد را تسکین و لثه را تقویت می‌کند.

قرمز و بنفش بهترین است

طبیعت سماق سرد و خشک است و به تنهایی هیچ‌ ویتامینی ندارد، اما حاوی مقادیر کم برخی از املاح معدنی همچون کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، فسفر و… است و خواص اصلی آن به تانن و ترکیبات فنلی موجود در آن مربوط می‌شود. سماق دارای رنگ‌های قرمز، بنفش، قهوه‌ای و سیاه است که به گفته متخصصان بهترین نوع آن به رنگ قرمز و بنفش است که ترشی مطلوبی دارد و خواص آن زیاد است. سماق قرمز اغلب در نواحی آذربایجان رشد می‌‌کند و رنگ آن روشن‌تر و مرغوب‌تر است و سماق‌های تیره‌ مرغوبیت پایین‌تری دارد. معمولا طعم سماق کمی گس و گاهی تلخ است و باید توجه داشته باشید که انواع سماق سبز و زرد، نارس و سمی است.

لازم است بدانید برخی متقلبان سماق قهوه‌ای روشن و زرد را رنگ کرده و به جای سماق قرمز و بنفش می‌فروشند. طریقه شناخت سماق تقلبی آن است که مقداری از آن را در آب حل کرده و در صورتی که آب رنگین و سماق زرد یا قهوه‌ای به جای ‌ماند از مصرف آن اجتناب کنید. تقلب دیگر این که به سماق مانده نمک و جوهر لیمو اضافه می‌کنند تا مزه آن ترش و ملس شود. دانه‌های سماق را از فروشگاه‌های معتبر خریده و در خانه آسیاب کنید.


منبع : http://kiwikabab.ir

TOP