۱۵ خواص پونه برای سلامتی و درمان سرماخوردگی

بو علی سینا، حکیم بزرگ ایران زمین، پونه را گوهری لطیف دانسته است و معتقد است، خواص پونه کوهی از پونه جویباری قویتر است.

🔵 ۱۵ خواص پونه برای سلامتی 🔵


۱) پونه ضد سرطان است

در پونه آنتی اکسیدان بسیار قدرتمندی وجود دارد که با رادیکال های آزاد مقابله میکند. بدن ما به طور طبیعی خودش آنتی اکسیدان تولید میکند، اما این میزان برای مقابله با سرطان ها کافی نیست و خوب است برای پیشگیری از سرطان، پونه را بیشتر مصرف کنید.

۲) پونه و پاکسازی خون (ضد کلسترول)

کسانی که مشکل کلسترول بالا دارند، پونه برای آنها گزینه خوبی است چراکه علاوه بر تصفیه خونی که انجام میدهد، هیچ کلسترولی هم در خودش ندارد. در گیاه پونه، اسید های چرب امگا۳ وجود دارد که باعث متعادل شدن سطح کلسترول خون میشود. همچنین مصرف پونه باعث جلوگیری از لختگی ناصحیح خون هم میشود. پس اگر خونی سالم میخواهید، پونه را به برنامه غذایی خودتان اضافه نمایید.

۳) خواص پونه برای زیبایی پوست بسیار مفید است

گیاه پونه از خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی برخوردار است و از همین جهت، زوائد پوستی و ناسالمی های آنرا درمان کرده و باعث زیبایی دوچندان پوست تن و صورت شما میشود. همچنین مصرف روغن پونه هم بسیار مفید است چراکه آبرسانی خوبی به پوست دارد و باعث شفافیت و زیبایی آن میشود.


۴)خواص پونه برای عفونت های بدن
خواص پونه برای عفونت

پونه گیاهی است ضد عفونی کننده برای بسیاری از زخم ها و عفونت های بدن. خصوصا پونه برای درمان عفونت های رحمی، کلیه ها و مجاری ادراری کاربرد ویژه ای دارد. همانطور که میدانید پونه یک گیاه سمی است و همین موضوع آنرا به یک ضد عفونی کننده قوی تبدیل کرده تا براحتی باکتری و میکروب ها را نابود کند. مصرف این گیاه به طور کلی باعث پاکسازی سلول ها و اندام بدن از هر میکروبی میشود و شما با مصرف آن، بدن خود را پاکسازی میکنید و همچنین خون خود را هم تمیز کرده و اکسیژن موجود در آنرا افزایش میدهید. البته برای مصرف پونه، حتما باید با پزشک مشورت شود چراکه بسیار سمی است.

۵)خواص پونه و درمان ریزش مو

۳۰ دقیقه پیش از حمام کردن، موهایتان را با روغن پونه ماساژ دهید، این کار باعث سفت و سخت شدن فولیکول موهای شما میشود که این باعث درمان خواهد شد.

۶) پونه و تقویت استخوان ها

پونه برای استخوان بدن، خصوصا بدن کودکان مفید بوده و از کلسیم برخوردار است. برای افزایش تاثیر پونه روی استخوان بندی بدن، بهتر است آنرا به همراه ماست و یا دوغ میل کنید.

۷) پونه و تقویت دستگاه گوارشی

خواص پونه برای درمان مشکلات گوارشی مناسب است و شما با مصرف آن میتوانید روند گوارشی خود را تقویت کنید.

۸) خواص پونه برای کاهش فشار خون

میزان پتاسیم و منیزمی بالایی که در پونه وجود دارد، موجب آن میشود که مصرف آن، فشار خون را پایین آورد و برای افرادی که فشارخون دارند بسیار مفید باشد. بنابراین اگر دچار فشارخون بالا هستید، حتما آنرا به برنامه غذایی خودتان اضافه کنید تا از خطر سکته های قلبی و مشکلات عروقی در امان باشید.
حتما مطالعه کنید 👈👈 درمان فشار خون بالا+ پادکست علمی

۹) پونه و خاصیت بادشکنی آن!

برگ پونه و ساقه آن، خواص دارویی ای ویژه ای دارند که به عنوان نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد؛
معرق، بادشکن، مدر و محرک معده.

۱۰) خواص پونه برای درمان تب

همانطور که دانستید، مصرف پونه معرق بوده و باعث میشود عرق زیادی بکنیم که همین امر موجب کاهش تب و درمان شما میشود.

۱۱) خواص پونه برای درمان سرماخوردگی

جدای از آنچه معروف است که خواص پونه برای درمان سرماخوردگی فوق العاده است، چیز دیگری نمی توان گفت و واقعا پونه برای درمان سرماخوردگی مفید است. همچنین برای درمان سرفه و عفونت های سینه هم میتوانید از پونه استفاده کنید.

۱۲) پونه و کاربرد آن در قاعدگی

پونه باعث انقباض رحم میشود و در نتیجه مصرف آن در دوران قاعدگی، میتواند مرهم خوبی بر روی این درد ها محسوب شود.

۱۳) کاهش گاز معده و دردهای شکمی

خواص پونه برای نابودی گاز های انباشته شده در معده و روده بسیار مفید است و همچنین این گیاه ضد اسپاسم بوده و باعث درمان درد های شکمی میشود.

۱۴) پونه و تسکین ذهنی

پونه یکی از گیاهان آرامش بخش است که شما با نوشییدن دمنوش آن میتوانید مقداری آرامتر شوید و تمرکز ذهنی خود را بدست آورید.

۱۵) خواص پونه برای درمان عفونت ها

پونه گیاهی است که ویژگی ضد عفونی کنندگی قوی ای دارد و برای عفونت های ادراری، رحم و کلیه مفید است. در ضمن پونه برای تمیز کردن زخم های معمولی بدن هم مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دستور تهیه دمنوش پونه:

مقداری آبجوش (به اندازه ۳ فنجان) تهیه کنید و ۴ تا ۶ قاشق برگ پونه تازه را هم به آن اضافه کنید و ۵ دقیقه به آنها زمان دهید تا با هم ترکیب شوند و حالا آنرا از صافی رد کنید و عسل را به آن اضافه کنید. چای بابونه شما آمادس، نوش جان😉.

خواص دمنوش پونه:

  • تسکین و کاهش افسردگی
  •  مفید جهت درمان آنفولانزا
  • درمان یبوست
  • موثر در بهبودی زخم های بدن
  • درمان آلرژی و سوختگی ها
  • درمان سرفه و مشکلات عفونی

خواص روغن پونه

هشداری در مورد مصرف روغن پونه:

روغن پونه برای انسان و حیوان، بسیار سمی و خطرناک است. عجیب است که مصرف روغن پونه حتی در دوز های پایین هم موجب مرگ انسانها و حیوانات میشود. بنابراین در دوران بارداری به هیچ وجه طرف این  روغن نروید که موجب سقط جنین میشود. همچنین از روغن پونه برای آروماتراپی و رایحه درمانی هم نمی توان استفاده کرد زیرا استنشاق مقدار کمی از آن هم باعث آسیب به ریه ها و کبد میشود.

منبع : https://exireteb.com/properties-of-oregano-plant/

گرد آورنده : تیم تحقیقاتی اکسیر

TOP