خواص گل ختمی و خواص درمانی آن بویژه برای تقویت مو

گیاه گل ختمی از جمله گیاهانی است که خواص درمانی فراوانی دارد که برخی از خواص گل ختمی عبارت است از: تقویت پوست و مو، درمان سرفه و گلو درد، درمان سرماخوردگی ، تقویت کننده اشتهاء و میل به غذا، آرامش بخش، مفید در تنظیم گردش خون ، موثر در سلامت هاضمه و درمانی برای سوختگی ها  و … .

گل ختمی:

از خانواده ی : Marshmallow
با نام علمی : Althaea officinalis

 

تحلیل گیاهشناسی 

ختمی یک گیاه بومی است از مناطق شرق مدیترانه.
ختمی، گیاهی علفی است و در طی چند سال ارتفاع آن به تقریبا ۲ متر می رسد ساقه آن از کرکهای ریز که به رنگ خاکستری می باشد پوشیده شده.
برگهای ختمی پهن ، دندانه دار  و مانند قلب است . گل های آن درشت به رنگ سفید مایل به قرمز و یا ارغوانی می باشند که بصورت دسته های سه تایی در اواخر تابستان ظاهر می گردد .
ختمی به علت برخورداری از گلهای زیبا به صورت گیاه زینتی در باغچه ها کاشته می شود . بعلاوه جالب این است که تمامی قسمتهای این گیاه استفاده طبی دارند!

 

رویشگاه و ویژگیهای گیاه شناسی

این گیاه پایا،بومی جنگلهای گرمسیر هندوستان است و از خانواده پنیرکیان می باشد. نام علمی این گیاه Hibscus Rosa Sinensis است که اولین بار گیاهشناس معروف سوئدی موسوم به “کارل فن لینه” آن را نامگذاری کرده است.

ارتفاع این گیاه بستگی به محل کاشت آن دارد و در فضای آزاد مناطق گرمسیری تا ۵ متر نیز می رسد ولی در گلدان بیشتر از ۱.۵ متر رشد نخواهد کرد. برگهای آن تخم مرغی شکل،نوک تیز،سبز براق و دندانه دار می باشد.

گلها بر دو نوع هستند، بوته هایی با گلهای پرپر و دیگری بوته هایی با گلهای کم پر که بر روی شاخه های یکساله ظاهر می شوند. گلدهی گیاه در فصل تابستان آغاز می گردد و تا پایان پاییز هم ادامه می یابد، همچنین نگهداری این گیاه در فصل زمستان در گلخانه گرم،سبب گلدهی آن می شود. قطر گلها حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر می باشد و گلها به رنگهای سرخ، زرد، نارنجی و سفید ظاهر می شوند. این گیاه عموما گلهای زیادی تولید می کند لکن متاسفانه دوام آنها بسیار کم است.

 

تركيب شيميايي گل ختمی

ختمي داراي لعاب و موسيلاژزيادي می باشد. همچنین اين گياه پرکاربرد داراي مواد نشاسته اي ، چربي ، اسانس ،‌آنتوسيانين Anthocyanin ،‌آل تئين Altheine ، داي اكسي بنزوئيك اسيد DIoxybenzoic Acid و سيانيدين Cyanidin است.

 

 نیاز‌های اکولوژیکی گل ختمی:

گونه‌های گل ختمی وحشی درمناطق معتدل آسیای غربیو شمالی و کشور‌های اروپایی پراکنده هستند. انواع دارویی به راحتی و به خوبی شوری را تحمل می‌کنند. ختمی در حالت کلی گیاهی است که به شرایط مختلف سازگاری نشان داده و خاک‌های عمیق شنی یا لومی شنی که هوموس و رطوبی کافی داشته باشند را ترجیح می‌دهند. در یک دوره رشد ۲۰ تا ۳۰ تن کود دامی پوسیده، ۱۰۰ کیلوگرم نیتروژن در ۳ نوبت، ۷۰ کیلوگرم فسفر و ۱۲۰ کیلوگرم پتاسیم نیاز دارد.

 

گل های ختمی خود را با قلمه افزایش دهید!

ازدیاد و تکثیر این گیاه به وسیله قلمه انجام می شود. بدین منظور در فصل تابستان قلمه هایی به طول ۵ تا ۱۰ سانتیمتر از سرشاخه های بدون گل و غنچه جدا کرده و محل برش را در هورمون ریشه زا فرو می برند. سپس قلمه ها را در جعبه نشا یا گلدانی که شامل یک قسمت ماسه شسته شده و یک قسمت پیت ماس یا خاکبرگ است، کاشته و آنها را در جای گرم (دمای تقریبا ۲۰درجه سانتیگراد) نگهداری می کنند.

به منظور استفاده هر چه بیشتر از رطوبت موجود توصیه می کنیم آنها را با پلاستیک بپوشانید. قلمه ها بعد از سه تا چهار هفته ریشه زایی را آغاز می کنند. پس از چندی می توان هر قلمه را در گلدانی که دارای مخلوطهای معمولی خاک است،کاشت و آنرا در جای گرم نگهداری نمود.

انواع مختلف گل ختمی

 

۱) ختمی کوهی

بهترین نوع گل ختمی ، ختمی کوهی است که دارای بوته ای با ارتفاع حدودا ۴۰ سانتی متر می باشد و برگهای پهن با رنگ سبز کم رنگ بوده و برگ‌ها پوشیده از کرکهای ریز می باشند و گل‌ها نیز به رنگ سفید بوده و نسبتا بزرگ هستند و به شکل قیف مانند بوده و دارای ۵ گلبرگ می باشند.

این نوع از گل ختمی خواص بیشتری نسبت به انواع دیگر آن دارد. این گل خودرو بوده و در هر زمینی احتمال رویش دارد و نسبت به کم آبی نیز مقاومت خوبی از خود نشان داده است و دوره گل دهی آن نیز معمولاً اواخر تابستان می باشد.

اما به دلیل خودرو بودن تعداد گلهای آن زیاد نمی باشد . در صورت چیده نشدن گل‌ها، تخمهای آن به صورت دایره ای درون تخمدان می رسند که تخمها نیز به صورت استوانه ای پهن و باریک با اطراف بر آمده و کنگره دار و وسط تو رفته و به رنگ سیاه به وجود می آیند . گل ختمی گیاهی چند ساله می باشد.

 

۲) ختمی باغی

نوع دیگر گل ختمی از نوع گل باغی می باشد که کمتر خودرو بوده و در مقابل کم آبی نیز مقاوم نمی باشد و لکن ارتفاع گیاه تا بیش از دو متر می رسد .

این نوع گل ختمی در اکثر فصول سال گل دارد هرچند در زمستان تعداد گلهای آن بیشتر است گل‌ها نیز پایایی زیادی دارند و مدت‌ها بر گیاه می مانند بنابراین به عنوان گلهای تزیینی هم کاربرد خواهند داشت.

این نوع گل دارای چندین رنگ متنوع می باشد که بیشتر به رنگهای قرمز و صورتی و سفید و بنفش دیده می شوند، البته خوب است بدانید که ختمي هايي كه گل سفيد دارند كاربرد درماني بيشتري دارند ولکن نوع بنفش آن به طور عمده از خواص بیشتری برخوردار است. همچنین اندازه گل نیز در انواع مختلف فرق می کند و گلهای رنگ بنفش عموما کوچک بوده و رنگهای دیگر بزرگتر دیده شده اند.

 

جایگاه گل ختمی در فرهنگ های متفاوت

از جهت تاریخی گل ختمی در فرهنگ‌ ها و تمدن های مختلف به عنوان گزینه‌ای برای درمان چندین بیماری کاربرد داشته است.
* در کشورهای آفریقایی نیز دم‌نوش گل ختمی را برای درمان کردن یبوست، سرطان، بیماری کبد و علائم سرماخوردگی استفاده می‌کردند. بعلاوه خمیر تولید شده از برگ‌های این گیاه برای درمان جراحت های روی پوست قرار داده می‌شد.
* در مصر باستان از دم نوش گل ختمی برای تقلیل و کاهش دمای بدن، درمان بیماری‌های عصبی و قلبی و افزایش دهنده ادرار استفاده می‌کردند.
 
* در کشورمان ایران این دم نوش به عنوان روشی درمانی برای کاهش فشار خون بالا مورد استفاده بوده است. مطالعات جدید نیز حاکی از آن هستند که گل ختمی می‌تواند در کاهش فشارخون و کلسترول بالا مفید و موثر باشد. هرچند که لازم است بررسی‌های بیشتری در این باره صورت گیرد.
* در یونان باستان، گل ختمی را با عسل می‌جوشاندند و برای درمان زخم‌ها، اسهال خونی، درد سیاتیک و دندان درد استفاده می‌کردند.

 

گل ختمی

فوائد و خواص درمانی گل ختمی

 

گل ختمی از منظر طب قدیم ایران، سرد و تر می باشد و بطور کلی روی تمام اعضای بدن خصوصا روده ها ، ریه ها ، معده ، کلیه ها و مثانه موثر است .

۱) گل ختمی درمانی برای التهاب پوست :
فعالیت های ضد التهابی ریشه های گل ختمی واقعاً تحسین برانگیز است. آزمایش های انجام شده در طول دهه ۱۹۶۰ میلادی نشان داده اند که این ریشه ها پتانسیل آزاد کردن شرایط مختلف پوست را دارند، از جمله قادرند برآمدگی هایی که با اگزما و پسوریازیس همراه هستند را نیز از بین خواهند برد.
هم چنین برای شما این امکان فراهم است که بریدگی ها، خراش و زخم های کوچک را با استفاده از ریشه های این گیاه التیام ببخشید.

 

۲) ختمی مفید برای آبرسانی به پوست:
عصاره این گیاه برای آبرسانی پوست، نگه داشتن رطوبت و نرم کردن پوست شناخته می شود. این نرم کننده غیر چرب به خاطر نرم کنندگی اش شناخته شده است و آن را به یک درمان خانگی برای پوست های خشک تبدیل کرده است.
عصاره آن همچنین به پوست انعطاف پذیری و کشسانی می دهد و آن را جوان و درخشان نگه می دارد.

 

۳) ترمیم کننده سوختگی و زخم :

کمی از ساقه یا ریشه های گل ختمی را بردارید و آن را در محل سوختگی های خود اعمال کنید. آن ها به روند بهبود درد و التهاب و زخم هایتان کمک می کنند. همچنین خواص مرطوب کنندگی ریشه های این گیاه باعث رطوبت و جلوگیری از خشک شدن ناحیه آسیب دیده و التیام سریع تر می گردد.

 

۴) ضد گره است و وزی موها را از بین میبرد:
یکی از عمده مشکلات با موهای مجعد این است که به راحتی به هم پیچیده می شود و باز کردن گره های آن یکی از مشکل ترین کارها است. می توانید با جوشانده این گیاه به راحتی به اهداف درمانیتان برسید. با مرطوب کردن حلقه های خشک موها، آنها را سریعاً آزاد و نرم نمایید!

 

۵) بهبودی سلامت پوست:
یکی از مزایای زیبایی ارایه شده توسط گل ختمی، بهبود سلامت پوست است. در این حالت، گل ختمی پوست شما را به پوستی نرم ، درخشان و مرطوب تبدیل می کند.
همچنین پوست شما را تبدیل به پوستی مرطوب خواهد کرد و از خشکی پوست شما جلوگیری می کند. برای این ویژگی ها و مرایا، شما می توانید یک ماسک پوست با اضافه کردن ترکیبات طبیعی دیگری همچون روغن زیتون، ماست و عسل برای رسیدن به زیبایی و پوست سالم استفاده کنید.

 

۶) مفید در جهت سلامتی مو:
گل ختمی نه تنها مزایای سلامتی را تامین می کند، بلکه در ارتقا سلامت مو نیز نقشی اساسی ایفاء میکند. همچنین گل ختمی می تواند به عنوان نرم کننده گیاهی استفاده شود.
بنابراین در صورت استفاده منظم از این نرم کننده مو، شما موهای صاف و نرمی خواهید داشت و در حقیقت از شرّ موهای خشک و شکننده خلاص می شوید!

 

۷) گل ختمی رنگ مویی طبیعی:
علاوه بر این، معروف و شائع است که گل ختمی می تواند رنگ موی طبیعی برای شما باشد. شما می توانید موهای خود را در خانه تان رنگ کنید. بنابراین شما فقط باید چند گام ساده را دنبال نمایید. در ضمن خوب است بدانید که نتیجه ی استفاده از این رنگ موی طبیعی بسیار عالی خواهد بود ، چراکه شما می توانید موهای صافی نیز داشته باشید چون از گل ختمی بر روی موهایتان استفاده کرده اید!
خوب: ابتدا باید گل های آبی آن را به آب اضافه نمایید و بجوشانید. بعد از آن، شما باید آن را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس صاف کنید.
حالا دسته ای از گلهای بنفش آبی رنگ این گیاه را در آب داغ بجوشانید. بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه بماند. و بعد از سرد شدن، آن را به یک بطری بریزید. موهای خود را با آن اسپری کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بماند و موهای خود را شامپو کنید و بعد با آب بشویید.
در آخر شما شاهد این خواهید بود که هایلایتی زرد رنگ روی موهای خاکستری شما بوجود می آید، با این رنگ کردن بسیار راحت و ساده، یک تغییر زیبا در چهرتان به دست خواهید آورد.

 

۸) بهبود یافتن گردش خون:
یکی از فواید سلامتی گل ختمی روشی است که گردش خون را افزایش می دهد. مشخص شده که عصاره گل های ختمی می تواند گردش خون را نیز ترویج کند.
در این نقطه، توصیه می شود ۵ میلی لیتر از عصاره اش را در یک روز بنوشید تا بهترین نتایج سلامتی را به دست آورید.

 

 

۹) جلوگیری و درمان خونریزی لثه:
ثمره بعدی سلامتی ارایه شده توسط گل مفید ختمی، درمان خونریزی لثه می باشد. اثبات گشته است که گل ختمی می تواند به عنوان دهانشویه استفاده شود. هم چنین به علت وجود خواص ضد التهابی اش به درمان درد لثه، و سوزش نیز کمک خوبی می کند.
خود دهانشویه اش نیز می تواند از ریشه این گیاه ساخته شود. علاوه بر این، گل های ختمی می توانند به عنوان تسکین دهنده، ادرار آور و نرم کننده عمل کنند.
بنابراین برای داشتن دهانی سالم و تازه، استفاده از گل ختمی را یکی از بهترین روش ها میدانیم.

 

 

۱۰) کمک در بهبود بهداشت و سلامت زنان:
در واقع، عصاره گل ها و ریشه های گل ختمی به مقابله با انواع بیماری ها کمک خواهد کرد. در این حالت، ریشه ها و گلهای ختمی به تسکین درد و سوزش معده در بانوان کمک خواهند کرد.
آنچه که سبب می شود گل ختمی تبدیل به یک درمان طبیعی بزرگ شود، روشی است که به درمان خروج واژینال کمک می کند.
برای نکات، شما می توانید گل و ریشه های ختمی را آسیاب کرده و با اضافه کردن عسل آن را به یک چایی خوش طعم تبدیل کنید. در نتیجه، با ویژگی های ارائه شده توسط گل ختمی، سلامتی زنان را به طور حتم ارتقا خواهد داد.

 

 

۱۱)  گل ختمی مقوی برای زنان باردار:
گفته می شود که گل ختمی برای افزایش تولید شیر زنان مفید خواهد بود. به همین دلیل، شما می توانید ریشه ها و برگ هایش را بجوشانید و این کار را انجام دهید.
علاوه بر این، گل ختمی نیز می تواند از سقط جنین نیز جلوگیری کند بنابراین، با این که این گیاه طیف وسیعی از مزایای سلامتی را فراهم می کند، شما می توانید آن را از هم اکنون مصرف کنید.

 

گل ختمی

۱۲) ازدیاد اشتها و میل به غذا:

ریشه گل ختمی را می توان به عنوان یک محرک اشتها مصرف کرد. مطالعات مختلف ثابت کرده است که ماهیت نشاسته ای که ریشه ی این گیاه دارد، آستانه و سطح اشتها را افزایش می بخشد.

 

 

۱۳) منبع ویتامین ها و مواد معدنی، گل ختمی:
ریشه های گل ختمی را حتما باید به رژیم غذایی سالم خود اضافه کنید. ریشه های خوراکی این گیاه گلدار حاوی مقادیر مناسب ویتامین B و C می باشد.
علاوه بر این، می توان مواد معدنی متفاوتی همچون کلسیم، مس، آهن، روی و ید را در ریشه های آن یافت.

 

۱۴) کمک به بهبود مسئله دندان درآوردن نوزادان:
ریشه های گل ختمی برای نوزادان ایمن هستند. یک دهانشویه را با ریشه هایش تهیه کنید و سپس تحریکی را که در زمان دندان دراوردن تجربه می کنند کم می کند. علاوه بر تسکین سوزش، خواص ضد درد به کاهش درد که اغلب همراه با دندان دراوردن همراه است، کمک می کند.

 

۱۵) موثر برای بهبود سلامت هاضمه:
گل ختمی به عنوان یک گیاه، اثرات ضد التهابی دارد که بدن را از تهدید و خطر بیماری ها محافظت می کند. هم چنین این گیاه خواص آرامش بخش دارد که در ترویج سلامت هاضمه نقش موثری دارد.
خواص و فوائد ضد التهاب و آرام بخش به حفاظت از روده  و شکم از آسیب التهاب کمک می کند که در نتیجه ی این امر، گل ختمی برای درمان مشکلات گوارشی از قبیل زخم، درد شکمی، اسهال، اسهال و حرکت روده تحریک پذیر، بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

 

 

۱۶) درمان کننده گلو درد:
همه ی ما عموما با این خاصیت گل ختمی آشنا هستیم و میدانیم که جوشانده گل ختمی نسخه ی بسیار عالی طب سنتی برای درمان گلو درد است ، شما می توانید چای از گل ها، دانه ها و ریشه هایش را مصرف کنید همچنین، می توانید شکر و عسل را برای شیرینی چای اضافه نمایید.
چای گل ختمی می تواند به شما کمک کند تا برخی بیماری ها را درمان کنید. برای نمونه، این کار برای درمان گلو درد ، مفید خواهد بود. توصیه می کنیم که این چای را برای درمان سرفه خشک و جلوگیری از سوزش گلو نیز بنوشید.

 

 

۱۷) گل ختمی برای درمان سرماخوردگی:
علاوه بر اینکه این گیاه قادر بر درمان گلو درد است، همچنین می تواند برای درمان تب و سرماخوردگی هم مفید واقع شود.. شما می توانید این چای را از دانه ها، ریشه ها و گل های گل ختمی تهیه کنید.
بعد از آن می توانید این چای گیاه را بنوشید تا تب و سرماخوردگی خود را کاهش دهید که به اثرات التهاب بدن کاملا مرتبط می باشد.بعلاوه این چای به افزایش گردش بدن و سم زدایی کمک خواهد کرد.
در حقیقت، این چای گیاهی، بدن شما را آرام خواهد کرد.

 

 

۱۸) تسکین دهنده مشکلات تنفسی:
آنچه که باعث می شود این گل به همچنین درمانی طبیعی تبدیل شود، این است که می تواند به تسکین مشکلات تنفسی کمک بکند.
 برای درمان مشکلات تنفسی مانند آسم و گرفتگی بینی، چای گل ختمی بنوشید. در واقع می توانید به سادگی ریشه آن را آسیاب کنید و آن را به عنوان یک چای تهیه کرده و نوش جان کنید.
بعلاوه گل ختمی برای تسکین گلو و بیماری ها بسیار ارزشمند خواهد بود.
بنابراین، چون گل ختمی طیف وسیعی از فواید سلامتی را تحویل ما می دهد، پس می توانیم این گیاه را به عنوان درمان های طبیعی خانگی خود داشته باشیم.

 

۱۹) گل ختمی درمانی برای تب:
تب می تواند نشانه این باشد که بدن شما در برابر حضور باکتری ها یا ویروس هایی که به سنگر سیستم ایمنی بدن شما حمله می کنند، دفاع می کند. که این البته نشانه خوبی است. در این نقطه، گل ختمی می تواند فردی که تب دارد را درمان کند.
آن ویژگی ای که باعث می شود گل ختمی برای درمان تب مفید باشد، وجود خواص ضد عفونی در گیاه ختمی است. این گیاه به رفع گرفتگی بینی و درمان علائم سرماخوردگی کمک خواهد کرد ، که منتهی به درمان طبیعی تب می گردد.
این منفعت از زمان های باستان مورد استفاده قرار می گرفته، در نتیجه هیچ شکی نداشته باشید که از گل ختمی به عنوان درمان تب استفاده کنید. برای این مطالب، شما می توانید یک فنجان چای گل ختمی را برای تسکین تب بنوشید.

 

 

۲۰  گل ختمی و التیام زخم ها:
در واقع، بسیاری از انواع گیاهان برای التیام زخم ها و کبودی ها مفید هستند. گیاهانی که دارای اثرات ضد التهابی هستند، تبعا درد زخم ها و کوفتگی را نیز کاهش می دهند.
این قاعده در مورد گل ختمی نیز صادق می باشد. برای درمان زخم، شما می توانید برگ های گل ختمی را بجوشانید و آن را به منطقه آسیب دیده اعمال نمایید.

 

 

۲۱) درمان نیش مار با گیاه ختمی:
اگر مار شما را نیش زد، گل ختمی آماده است که به کمکتان آید. نشان داده شده است که گل ختمی در درمان خارش از گزش حشرات مفید است.
هم چنین به تسکین ناراحتی سوختگی نیز کمک خواهد کرد. تنها کاری که باید انجام دهید آن است که برگ های خرد شده این گیاه را به منطقه آسیب دیده اعمال نمایید.

 

 

۲۲) رفع گرفتگی ریه:
 این گیاه، به مایع شدن خلط کمک کرده و در نتیجه، گرفتگی ریه را رفع می‌کند.

 

 

۲۳) بر طرف کننده رعشه در بدن

 

۲۴)  کمک در منظم کردنعادت ماهیانه 

 

 

ریشه ختمی چه خواصی دارد؟

۱) ناراحتی های پوستی را برطرف کرده و پوست را نرم می سازد .

۲) سرفه های خشک را از نابود می کند.

۳) تب را تسکین می دهد .

۴) اسهال خونی را برطرف می کند .

۵) ادرار را افزایش می دهد.

۶) کمی ترشحات عادت ماهیانه را برطرف می کند.

۷) تورم را بر طرف می کند.

۸) به طور عمومی ناراحتی های دستگاه ادراری را برطرف می کند.

۹) قند خون را تنظیم می کند.

گل ختمی

گل ختمی اکسیری برای موهایتان:

داشتن موهای زیبا و جذاب، رویای بسیاری از مردم است زیرا موی زیبا، نشانه زیبایی و لطافت است. روغن گل ختمی، قرن‌هادر طول تاریخ برای داشتن موی خوب، به کار رفته است.

  • مایع لزجی که در این روغن موجود است  به تنظیم و از بین بردن باکتری‌ها و دیگر آلودگی‌های موجود در پوست سر کمک می‌کند.
  • این روغن برای پوست سر خشک و دچار خارش، اکیدا توصیه می‌شود چراکه به بقای رطوبت در پوست سر کمک می‌کند. این روغن، حاوی ترکیباتی است که مو را نرم و لطیف و صاف می کند و ظاهری زیبا به آن می‌دهد.
  •  روغن گل ختمی مانند یک عامل ضد شکنندگی عمل می‌کند و از ریزش مو جلوگیری کرده و روند آنرا کند می کند و از آن طرف رشد مو را سرعت می بخشد.
  • در صورت استفاده ی منظم از ختمی به عنوان نرم کننده، موهایی براق و صاف خواهید داشت. در حقیقت، از خشکی مو خلاص خواهید شد!

 

عرق گل ختمی چه فوائدی دارد؟

  • درمان کندده آسم
  • ضد ناراحتی های عضلانی و عصبی
  • خلط آور
  • ادرار آور
  • رفع التهاب مثانه ، برونشیت و گرفتگی صدا
  • ….

 

انواع ماسک گل ختمی

 

🔵 ماسک گل ختمی برای جوش

۱ قاشق غذا خوری گل ختمی را در یک فنجان آب سرد ریخته و خوب هم بزنید و به مدت ۱۵ دقیقه داخل یخچال آنرا نگه دارید.

اجازه دهید تا کاملا ختمی‌ها خیس بخورند و رنگ آب بنفش گردد، سپس آن را از صافی رد کرده، آب آن را بنوشید و مواد صاف شده را بر روی پوست صورت، به ویژه روی جوشها بمالید، ۱۰ دقیقه صبر کرده و سپس با آب ولرم شستشو بدهید.

چنانچه این کار را روزی یک بار انجام دادید حتما تاثیر آن را بر روی پوست‌، به خصوص بر طرف شدن تورم جوشها و از بین رفتن جای جوش خواهید دید.

 

🔵 ماسک گل ختمی برای پوست‌های خشک:

۱ قاشق غذاخوری گل ختمی را همراه نصف قاشق غذاخوری نشاسته آسیاب نمایید، سپس مقداری شیر پر چرب به آن افزوده، تا به صورت خمیر نرمی دربیاید.

ترکیبات مخلوط شده را بر روی صورت خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه صورت خود را با آب ولرم شست و شو دهید.

این ماسک برای ایجاد نرمی و لطافت پوست‌های خشک بسیار موثر است.

🔵 ماسک گل ختمی و بابونه:

۱ قاشق گل ختمی و ۱ قاشق گل بابونه را در یک لیوان آب بریزید و بجوشانید، سپس با یک پارچه تمیز آن را صاف کنید، و چند تکه پنبه را در آن خیس کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی صورتتان قرا دهید و سپس با آب نیم گرم صورت خود را بشویید.

این ماسک برای برطرف نمودن و درمان جوش‌های صورت بسیار مفید می باشد.

 

🔵 ماسک گل ختمی و ماست:

برای آماده کردن این ماسک، ماست را با مقداری آویشن، نعناع، پنیرک، و گل ختمی مخلوط نمایید و مخلوط به دست آمده را بر روی سطح پوست صورت مالیده و به مدت ۲۰ دقیقه بر روی صورت خود نگه دارید.

توجه داشته باشید چنانچه از گیاهان تازه برای تهیه ماسک استفاده می‌کنید ترکیب ماست با آنها به تنهایی کافی می باشد، اما اگر از خشک شده گیاهان استفاده می کنید، باید مقداری آب لیمو به مواد ماسک اضافه بکنید.

استفاده از این ماسک برای پوست های مختلط و خشک مفید است، همچنین سبب شادابی پوست نیز می‌گردد.

 

بخور صورت با گل ختمی

یکی دیگر از روش‌هایی که در برطرف کردن جوش‌ های سرسیاه صورت و پاکسازی پوست مفید است، استفاده از بخور گیاهان دارویی می‌باشد.

برای تهیه این بخور، ابتدا پوست را با آب ولرم و صابون شستشو دهید، و بعد از آن مقداری از بابونه و گل ختمی را مانند چای دم کرده، پوست را بخور دهید.

 

خوب است شربت ختمی را هم امتحان کنید

مواد لازم برای تهیه شربت ختمی:

پودر گل ختمی یک قاشق مرباخوری
آب جوشیده سرد شده یک لیوان
عسل هم یک قاشق غذاخوری

دستور تهیه:

برگ‌های گل ختمی را خشک کنید و آسیاب نمایید تا به صورت پودر درآیند.

یک قاشق مرباخوری از این پودر گل ختمی را در یک لیوان آب جوشیده سرد شده یا عرق کاسنی ریخته و ۸ ساعت صبر کنید تا کاملا خیس بخورد.

سپس شربت گل ختمی را صاف کنید، و در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کرده و نوش جان کنید.

 

دم کرده ی ختمی

 روش اول: تقریبا ۲۰ گرم ریشه ختمي ‌را تمیز کنید و خرد کنید و آن را در ۱ لیتر آب جوش بریزید و بگذارید بماند تا سرد شود سپس آن را صاف کرده و با عسل مخلوط کنید و بنوشید.
 روش دوم: ۲۰ گرم گل خشک شده ختمي‌ را در ۱ لیتر آب جوش ریخته و بگذارید بماند تا سرد شود سپس آن را با قند یا عسل شیرین نموده و سرو بکنید.

 

 

گیاه ختمی در قالب قرص ها

قرص فیتوکلد:

این قرص ضد سرما خوردگی است و به عنوان پشگیری و درمان سرماخوردگی کارایی دارد، همچنین خلط آور و نرم کننده سینه نیز می باشد.

در هر قرص میزان مواد بکار رفته بر حسب میلی گرم به شرح ذیل است:

پودر خشک ریشه ختمی ۸۰ میلی گرم Althaea officinalis

پودر خشک گلبرگ آقطی ۵۰ میلی گرم Sumbucus ebulus

پودر خشک اندام هوائی اکیناسه ۷۵ میلی گرمEchinacea purpurea

 

قرص آلتادین:

این قرص در درمان کردن التهاب و تحریک مخاط گلو بکار می رود ، بعلاوه به عنوان خلط آور در سرفه های تحریکی ناشی از افزایش ترشحات مجاری تنفسی فوقانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

هر قرص آلتادین دارای ۲۲۰ میلی گرم پودر گل ختمی ، ۱۵۰ میلی گرم عصاره تام شیرین بیان و ۲ میلی گرم اسانس نعناع است.

 

گل ختمی

تا بحال از گل ختمی چینی شنیده اید؟

ازجمله گلهای عجیب و شگفت انگیزی که رویاهای جهانگردان را در جزایر گرمسیر اقیانوس آرام،به حقیقت پیوند می زند گل ختمی چینی می باشد.
این گلها معروف به گلهای جادویی هستند. مردم این جزایر اعتقاد دارند  زمانی که این گلها پدید می آیند ، دیگر ارواح خبیثه هیچ شانسی ندارند!!! از این رو در آنجا از پیر و جوان و مرد و زن همگی، آویزههایی از این گلهای قیفی شکل و زیبا به رنگهای سرخ، زرد، نارنجی و سفید به گردن، سینه و گوشهای خود می آویزند و یا آنها را زینت بخش موهای سر خود می نمایند!

 

عوارض و مضرات گل ختمی:

🛑 ۱) خطر سقط جنین

طبق گفته ابوعلی سینا هر ماده غذایی که موجب افزایش ادرار و مدفوع شود می‌تواند موجب سقط جنین شود

همچنین مصرف دمنوش گل ختمی که قاعده‌آور نیز هست می‌تواند موجب سقط جنین شود.

🛑 ۲) کاهش دهنده اسپرم است

🛑 ۳) اگر در جریان مصرف احتمالا کوچکترین ناراحتی نظیر اسهال و سایر ناراحتی ‏های گوارشی ایجاد شود ، باید مصرف آنرا کاسته یا قطع کنید .

🛑 ۴) ختمی گیاه مفید و مقوی ای است ولی خانم های باردار و مادران شیرده باید از مصرف زیاد آن بپرهیزند. همچنین اشخاص سرد مزاج ، حتما ختمی را با عسل بخورند.


نویسنده : حکیم مصطفی لبیکی

منبع : https://exireteb.com/althaea-officinalis/

TOP