خصوصیات و کیفیت قیرهای اکسید شده و قیرهای سخت

خصوصیات و کیفیت قیرهای اکسید شده: (Oxidized Bitumen)

قیرهای اکسید شده تقریباً به طور کامل در صنعت استفاده می شوند. برای مثال به عنوان رنگ، پوشش لوله ها، ماستیک ها، کف پوش (flooring) و پوشش بام (roofing). قیرهای اکسیدی بر اساس تست های نقطه نرمی و درجه نفوذ مشخص و دسته بندی می شوند. به عنوان مثال ۸۵/۴۰ نوعی از قیر اکسیدی با نقطه نرمی ۸۵ درجه سانتی گراد و پن ۴۰ دسی میلی متر است. همچنین از حلالیت و کاهش وزن در اثر حرارت برای توصیف قیر اکسیدی استفاده می شود. جدول زیر مشخصات شش نوع قیر اکسیدی را بر اساس استاندارد BS 3690-2:1989 نشان می دهد.

نقطه نرمی قیرهای اکسیدی خیلی بیشتر از قیرهای پن مرتبط است و بنابراین حساسیت حرارتی نیز بیشتر است برای مثال شاخص نفوذ خیلی بیشتر است از ۲+ تا ۸+ .

خصوصیات و کیفیت قیرهای سخت: (Hard Bitumen)

قیرهای سخت نیز به طور کامل در صنعت استفاده می شوند. به عنوان مثال برای نقاشی و بریکت سازی از زغال سنگ. برای مشخص کردن قیرهای سخت نیز از هر دو پارامتر نقطه نرمی و درجه نفوذ استفاده می شود ولی برای طراحی آن فقط از نقطه نرمی به همراه پیشوند H استفاده می شود. برای مثال H80/90 یک گرید قیر سخت است با نقطه نرمی بین ۸۰ و ۹۰ درجه سانتی گراد. شاخص نفوذ برای قیرهای سخت از ۰ تا ۲+ است. جدول زیر مشخصات قیرهای سخت را بر اساس استاندارد BS 3690-2:1989 بیان می کند.

مشخصات قیرهای سخت و اکسیدی

TOP