خواص کرفس و آب کرفس

کرفس گیاهی است که از میوه و دانه های آن به شکل خشک شده یا روغن به عنوان دارو استفاده می کنند. برخی مواقع نیز روغن کرفس به شکل کپسول در بازار عرضه می شود. همچین از آب کرفس به عنوان دارو برخی از افراد استفاده می کنند. این گیاه خواص فراوانی دارد که در ادامه مطالب به آن ها اشاره خواهیم کرد.

 

,خواص کرفس خواص سبزیجات خواص مواد غذایی, سلامت,[categoriy]

مصرف کرفس خواب و آرامش را ارتقا می دهد. این سبزی می تواند باکتری های دستگاه ادرار را از بین ببرد به همین دلیل به عنوان کمک کننده دستگاه گوارشی، حرکات روده را تنظیم می کند. همچنین در زنان، قاعده آور است و دردهای هنگام قاعدگی را کاهش می دهد. همچنین گازهای روده (نفخ) را کنترل می کند . این گیاه پر خاصیت میل جنسی را افزایش می دهد. در مادران شیردهی که شیر آن ها بیش از حد جریان می شود، مصرف آن می تواند جریان شیر مادر را کاهش دهد. کرفس را به عنوان تحریک کننده غدد می شناسند. تصفیه کنندگی خون از دیگر خواص کرفس می باشد و برای درمان برخی بیماری ها از جمله موارد زیر استفاده می شود:

  1. درد مفاصل (رماتیسم)
  2. نقرس
  3. حملات عصبی
  4. بر آشفتگی
  5. سردرد
  6. چاقی
  7. خستگی

مکانیسم کرفس در بدن

,خواص کرفس خواص سبزیجات خواص مواد غذایی, سلامت,[categoriy]

کرفس به دلیل داشتن برخی مواد شیمیایی یاعث می شود مصرف آن مایعات بدن را کاهش داده و سبب افزایش ادرار شود. این ماده های شیمیایی سبب خواب آلودگی افراد شده و علایم آرتروز را کاهش می دهد. عملکرد کرفس در بدن به گونه ایی است که فشار خون و قند خون را کاهش داده و از لخته شدن خون جلوگیری می کند و باعث آرامش عضلات می شود که یکی از مهم ترین خواص کرفس به شمار می رود.

تاثیرات احتمالی کرفس

  • درد قاعدگی. برخی تحقیقات بالینی نشان داده است که مصرف ۳ روز یک محصول خاص حاوی دانه کرفس ، زعفران و رازیانه می تواند شدت و مدت درد قاعدگی را در طول چرخه قاعدگی کاهش دهد.
  • دافع پشه. برخی تحقیقات نشان داده است که استفاده از ژل حاوی ۵ تا ۲۵ درصد عصاره کرفس بر روی پوست می تواند تا ۴.۵ ساعت پشه ها را از بدن دفع کند. بنابراین خواص کرفس به منظور دفع پشه نیز کاربرد دارد.

برخی شواهد به دست آمده اما ناکافی تاثیرات کرفس

,خواص کرفس خواص سبزیجات خواص مواد غذایی, سلامت,[categoriy]
  • کاهش دهنده درد مفصل و عضلات و درد
  • درمان نقرس
  • کاهش دهنده عصبانیت
  • تسکین دهنده سردرد
  • تحریک کننده اشتها
  • درمان کننده خستگی
  • کاهش نگهداری مایعات در بدن
  • تنظیم کننده حرکات روده
  • استفاده به عنوان آرام بخش خواب
  • کاهش دهنده گازهای بدن
  • تحریک کننده قاعدگی
  • کاهش دهنده شیر مادر
  • کمک کننده به هضم غذا

عوارض جانبی کرفس

,خواص کرفس خواص سبزیجات خواص مواد غذایی, سلامت,[categoriy]

استفاده به اندازه از کرفس و فرآورده های آن عوارض جانبی خطرناکی نداشته و برای سلامتی بدن مفید است. با وجود خواص کرفس, یکی از عوارض جانبی کرفس می تواند ایجاد التهاب پوستی باشد که در صورت مشاهده این علایم باید از مصرف کرفس خودداری کرد. مصرف بیش از حد این گیاه به زنان باردار و مادران شیرده توصیه نمی شود چرا که مصرف کرفس قاعده آور بوده و موجب سقط جنین می شود و از آن جا که جریان شیر مادر را کاهش می دهد می تواند موجب کاهش تغذیه نوزاد شود. البته شواهدی برای این مسئله وجود ندارد با این حال توصیه می شود افراد دارای این شرایط از خوردن کرفس پرهیز کنند.

آلرژی. کرفس می تواند در افرادی که به برخی گیاهان و ادویه جات از جمله : زردک وحشی، قاصدک و درمنه و … حساس هستند، ایجاد آلرژی کند.

اختلالات انعقادی. این نگرانی وجود دارد که زمانی که کرفس در مقادیر دارویی استفاده می شود، ممکن است خطر خونریزی را ایجاد کند. به همین دلیل به افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند توصیه می شود از مصرف کرفس اجتناب کنند.

مشکلات کلیوی. مصرف بیش از حد کرفس ممکن است باعث التهاب کلیه و منجر به مشکلات کلیوی شود.

افت فشار خون. شواهد نشان داده است که وجود مقادیر کرفس در داروها باعث افت فشار می شود. بنابراین افرادی که فشار خون پایین دارند، باید با احتیاط از این گیاه استفاده کنند.

با توجه به اینکه مصرف کرفس بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر زیادی می گذارد، در افرادی که می خواهند عمل جراحی انجام دهند و بیهوشی استفاده کنند، توصیه می شود ۲ هفته قبل از جراحی از مصرف کرفس اجتناب کنند.

TOP