نانو ذرات به کمک تشخیص فساد مواد غذایی می‌آیند

محققان پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف حسگرهای نانو ساختاری تشخیص فساد مواد غذایی را طراحی و ساخته اند.
نانو نانو ذرات به کمک تشخیص فساد مواد غذایی می‌آیند
 

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، محققان پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف با خلق چند دستاوردی دیگر مانند تولید حسگرهای نانو ساختاری تشخیص فساد مواد غذایی، بتن فوق مقاوم الیافی نانو فناوری شده، سنتز نانو جوهرهای چاپ دیجیتال برای صنعت سرامیک و کاشی و.... نیاز ایران به سایر کشورها را برطرف کرد.حسگرهای نانو ساختاری تشخیص فساد مواد غذایی از جمله محصول هایی است که توسط محققان این مجموعه  طراحی و ساخته شده است.

 

بهاره محرابی، دانشجوی دکترای پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف در خصوص این حسگر گفت: اخیرا تازگی و سلامت مواد غذایی افزایش یافته است. تقاضا مصرف کنندگان برای داشتن مواد غذایی سالم باعث خلاقیت و ایجاد روش های نوین در بسته بندی مواد غذایی شده است. امروزه علاوه بر ثبت تاریخ مصرف مواد غذایی روی بسته بندی ها می توان از حسگرهای نانو ساختاری برای تشخیص مواد پروتئینی گران قیمتی مانند گوشت وماهی استفاده کرد.

 

وی افزود: تاریخ مصرف مواد غذایی، تنها زمانی را نشان می دهد که ماده در شرایط استاندارد تعریف شده سالم است اما امکان دارد مواد غذایی تا رسیدن به دست مصرف کننده شرایط دیگری را سپری کند اما وجود چنین حسگرهایی روی بسته بندی ها باعث می شود مصرف کننده خود به طور مستقیم از سالم یا فاسد بودن مواد غذایی آگاه شود.

 

این محقق در پایان خاطر نشان کرد: محققان این مجموعه در نظر دارند ضمن تولید نانو حسگرهایی برای تشخیص فساد گوشت و ماهی با استفاده از پلیمرهای ارزان قیمت، هزینه ساخت سنسورها را نیز پایین بیاورند؛ در ضمن این حسگر بر اساس تغییر رنگ کار می کنند و برای عموم قابل درک است و پیچیدگی ندارد.

TOP