کوچک شدن مغز با رژيم هاي غلط

پيروي از رژيم غذايي مديترانه اي خطر ابتلا به آلزايمر را کاهش مي دهد. محققان متوجه شدند اين رژيم غذايي که سرشار از سبزيجات، ماهي و ميوه و غلات است. قسمت هايي از مغز را که وظيفه فکر کردن و کنترل حافظه را به عهده دارند سالم نگاه مي دارد.


غذاي مغز

 

رژيم هاي غذايي پرپروتئين

محققان مي گويند: مصرف غذاهاي سرشار از پروتئين ، کوچک شدن حجم مغز را در پي دارد. پژوهشگران آمريکايي و کانادايي در مطالعات خود دريافتند: مصرف رژيم غذايي سرشار از پروتئين ممکن است حجم مغز را کوچک کند که اين موضوع معمولا با بيماري آلزايمر نيز مرتبط است.

نتايج تحقيقات اين گروه از محققان با خوراندن چند نوع رژيم غذايي از جمله غذاهاي سرشار از پروتئين به موش هاي آزمايشگاهي، نشان داد، مغز موش هايي که غذاهاي پر پروتئين و کربوهيدرات کم مصرف کرده اند، 5 درصد از ساير موش ها کوچک تر و رشد منطقه مغزي مربوط به حافظه آن ها نيز کمتر از بقيه بوده است.

محققان احتمال مي دهند، خوردن غذاهاي سرشار از پروتئين موجب تضعيف سلول هاي عصبي و نيز افزايش بيماري آلزايمر مي شود.

 

 

بزرگ شدن شکم و دور کمر

پژوهشگران علوم پزشکي در کشور  آمريکا هشدار دادند که بزرگ شدن اندازه شکم و دور کمر ، موجب  کوچک تر شدن و تحليل رفتن مغز مي شود.

دکتر آنتونيو کانويت متخصص دانشکده پزشکي دانشگاه نيويورک در اين باره خاطرنشان کرد: چاقي با افزايش خطر ابتلا به ديابت نوع دوم در ارتباط است که پيامد ديابت نيز کاهش توان ذهني است.

کانوليت در آزمايشات خود تاثير چاقي را روي ساختار فيزيکي مغز بررسي کرد. وي به عنوان بخشي از اين آزمايشات از سيستم تصويربرداري ام آر آي استفاده کرد تا مغز 44 فرد چاق را با 19 فرد لاغر در گروه سني و سابقه پزشکي يکسان مورد مقايسه قرار دهد.

به گزارش مجله نيوساينتسيت، دکتر کانوليت متوجه شد که در افراد چاق بخشي از مغز موسوم به "آميگدالا" که در رفتارهاي تغذيه اي نقش دارد حاوي مقدار آب بيشتري است.

وي همچنين متوجه شد بخشي از مغز که در کنترل تکانه هاي عصبي نقش دارد در افراد چاق ، کوچک تر شده و تحليل مي رود.

کانوليت تصريح کرد: اين يافته ها تاييد مي کند که در افراد چاق اين نواحي مغزي يا تعداد کمتري نورون دارند و يا نورون هاي آن ها تحليل مي رود.

علاوه بر اين پژوهشگران تاکيد مي کنند که چاقي شکمي و بزرگ شدن شکم مي تواند زمينه ساز بسياري از بيماري‌ ها از جمله بيماري‌ هاي قلبي باشد.

 

 

غذاهاي چرب و حافظه

مطالعه ‌اي تازه در آمريکا حاکي  از آن است که مصرف غذاهاي چرب مي تواند به تقويت حافظه کمک کند. تيمي از محققان دانشگاه ايالتي کاليفرنيا در اِرواين کشف کرده است که اسيدهاي اوليک موجود در چربي، در معده تبديل به يک عامل تقويت کننده حافظه مي شود.

 آن ها اميدوارند که اين يافته که نتايج آن در نشريه "اقدامات آکادمي ملي علوم" چاپ شده است بتواند به کشف راهي تازه براي رفع مشکلات مربوط به حافظه منجر شود. هم اکنون آزمايش داروهايي که رفتار اين ترکيب را به نمايش مي گذارد براي کنترل چربي خطرناک تري گليسيريد در جريان است.

شواهد نشان مي دهد که ميزان بالاي اوليوتنالاميد يا "OEA" مي تواند اشتها را کم کند، به کم شدن وزن منجر شود و کلسترول خون را همراه با ميزان تري گليسيريد پايين آورد، که آن را به گزينه اي جذاب به عنوان يک قرص رژيمي بدل مي کند.

دکتر دانيل پيوملي و تيم او کشف کردند که "او اي اِي" همچنين با فعال کردن علائم تقويت کننده حافظه در بخش آميگدالا (بخشي از مغز که به تشکيل خاطرات از حوادث عاطفي مربوط مي شود) باعث مي شود خاطرات در مغز ذخيره شوند. وقتي آن ها اين ماده را به موش ها دادند، قدرت حافظه آن ها را در دو آزمايش مختلف بهبود بخشيد و هنگامي که آنها "او اي اِي" را با کمک يک دارو مسدود کردند، عملکرد آن ها در اين آزمايش‌ ها ضعيف تر شد. دکتر پيوملي گفت که يک توضيح تکاملي براي اين نقش " OEA" وجود دارد.

افرادي که مقادير زيادي از محصولات گوشتي مانند گوشت و مرغ را مصرف

مي کنند و همچنين اقدام به خوردن مشروبات الکلي مي کنند با احتمال

بسيار زيادي خود را در معرض ابتلا به آسيب هاي مغزي قرار مي دهند

وي گفت: "به نظر مي رسد که او اي اِي با کمک به پستانداران براي به ياد آوردن اين که کجا و چه زماني يک غذاي چرب خورده اند، يک ابزار مهم تکاملي براي انسان هاي اوليه و ساير حيوانات بوده است." وي افزود: "به ياد آوردن محل و شرايط حاکم بر مصرف غذاي چرب احتمالا يک مکانيسم مهم براي بقاي انسان‌ هاي اوليه بوده است."

اما وي گفت که اين ممکن است هميشه مفيد نباشد. درحالي که او اي اِي به حس سيري پس از مصرف غذا کمک مي کند، اما مي تواند باعث عادت به خوردن غذاهاي چرب شود و به چاقي مفرط منجر شود. ربکا وود مدير "اي آر تي" (Alzheimer"s Research Trust) گفت: "اين تحقيقي جالب است و درک ما را از تاثيري که رژيم غذايي مي تواند بر فعاليت مغز داشته باشد افزايش مي دهد. "وي افزود: "درحالي که اين مطالعه حاکيست که غذاهاي چرب مي تواند به تشکيل خاطرات بلند مدت کمک کند، يک رژيم متوازن سالم هنوز بهترين اندرز براي کاهش خطر ضعف قواي مغزي است."

به طور کلي بررسي ها نشان داده است که پيروي از رژيم غذايي مديترانه اي خطر ابتلا به آلزايمر را کاهش مي دهد. محققان متوجه شدند اين رژيم غذايي که سرشار از سبزيجات، ماهي و ميوه و غلات است. قسمت هايي از مغز را که وظيفه فکر کردن و کنترل حافظه را به عهده دارند سالم نگاه مي دارد.

افرادي که مقادير زيادي از محصولات گوشتي مانند گوشت و مرغ را مصرف مي کنند و همچنين اقدام به خوردن مشروبات الکلي مي کنند با احتمال بسيار زيادي خود را در معرض ابتلا به آسيب هاي مغزي قرار مي دهند. اين غذاها باعث مرگ قسمت هاي بسيار کوچکي از مغز انسان مي شوند که مي تواند در نهايت منجر به از دست دادن حافظه و بيماري آلزايمر شود. اما افرادي که رژيم غذايي شان بيشتر به رژيم مديترانه اي نزديک بود با احتمال 36 درصد کمتر به بيماري هاي مغزي دچار مي شدند.

 


نویسنده : معصومه آيت اللهي

TOP