انار ترش بهتر است یا شیرین؟

آیا انار ترش و شیرین با یکدیگر تفاوتی دارند؟ این درست است که می‌گویند انارهای سیاه و کبود رنگ خواص درمانی دارند؟ چرا گفته می‌شود کسانی که از غلظت خون رنج می‌برند انار بخورند؟ رب انار بهتر است یا خود انار؟ بالاخره انار ملین است یا یبوست‌آور؟

از نظر طب سنتی انار میوه‌ای سرد و قابض است و انواع ترش، شیرین و میخوش (ترش و شیرین) دارد. انواع ترش آن به دلیل میزان پایین قند و دارا بودن اسید برای افراد مبتلا به دیابت منعی ندارد و به دلیل پتاسیم بالا ادرارآور بوده و با دفع سموم بدن جلا‌دهنده پوست است و از ویار خانم‌های باردار می‌کاهد. در معالجه کهیر و خارش بدن مفید و با کاهش کلسترول بد خون از تشکیل صفحات چربی در عروق جلوگیری کرده و مقوی کبد و رفع‌کننده زردی یرقان است.

انار شیرین تقریبا طبع رو به معتدلی دارد. سیرکننده، مقوی، ملین، چاق‌کننده و شادی‌آور بوده و برای بیماری‌های مجاری ادرار مفید و برای سالمندان بهترین داروی تقویت کلیه است و زخم گلو، درد سینه و سرفه را تسکین داده و صدا را صاف می‌کند. مبتلایان به زخم معده بهتر است انار شیرین میل کنند و افراد سرد مزاج انار را با زنجبیل و نبات و برای جلوگیری از نفخ با گلپر بخورند. درباره انواع انارهای سیاه یا کبود رنگ نیز باید بدانید برای سرفه ناشی از گرمی و سرماخوردگی مفید و باعث کاهش اوره، غلظت و فشار خون می‌شود و مقوی قلب است. خواصی که در انار نهفته است در رب آن نیز موجود است البته به شرطی که رب به صورت طبیعی و از انار مرغوب و طی فرآیند بهداشتی تهیه شود، در این صورت فقط از ویتامین C آن کاسته شده و تا حدود زیادی دیگر خواص انار حفظ خواهد شد.

غلظت خون را با انار درمان کنید

یکی از ویژگی‌های انار «تانن» بالای آن است. تحقیقات نشان داده است تانن‌ها علاوه بر خاصیت ضدسرطانی با ممانعت از جذب مقادیر بالای آهن از افزایش سطح هموگلوبین خون که سبب غلظت و پرفشاری خون می‌شود، جلوگیری و به تصفیه و رقیق شدن خون کمک می‌کند. به همین دلیل اغلب متخصصان به بیشتر مردان، زنان یائسه، مبتلایان به غلظت خون و سالمندانی که از مشکلات قلبی ـ عروقی رنج می‌برند مصرف انار و آب آن را توصیه می‌‌کنند. این را هم بدانید طبق آزمایشات انجام شده بر موش‌ها، انار باعث افزایش تعداد و تحرک اسپرم‌ها شده و در درمان ناباروری مردان تاثیر بسزایی دارد و به میزان زیادی از بروز سرطان پروستات جلوگیری می‌کند.

انار ملین یا یبوست‌آور؟

معمولا دانه‌های انار چون حاوی هسته فیبری و روغنی مشابه روغن هسته انگور است، ملین بوده و در مقایسه با آب انار جذب بهتری دارد. اما برخی از انواع انار حاوی دانه‌هایی است که پس از مصرف با ایجاد چسبندگی و سفتی خاصی در گروهی افراد باعث بروز یبوست می‌شود. به همین دلیل برای بهره‌مند شدن از خاصیت لینت‌دهندگی انار در این افراد آب انار در اولویت مصرف قرار دارد. این را هم بدانید اگر هسته دانه‌های انار را بجوید می‌توانید به آزاد‌سازی روغن آن که حاوی ترکیبات آنتی‌‌اکسیدانی و فنولی است و از ریسک ابتلا به سرطان و مشکلات عروقی می‌کاهد، کمک کنید.


نویسنده : فاخره بهبهانی

TOP