دانه های انار سرشار از ویتامین C، ویتامین K و فیتوکمیکال ها برای حفظ سلامتی

نام میوه انار از زبان لاتین گرفته شده و معنای تحت الفظی آن سیب زمستانه است. فقط دانه ها خوراکی بوده و در داخل میوه ی بزرگ شش ضلعی قرار گرفته اند. هر میوه ی انار به طور متوسط 600 دانه ی آبدار معروف به آریل دارد که در یک غشای سفید رنگ جای گرفته است. میوه انار مقدار کالری کم و فیبر زیادی داشته و درصد ویتامین ها و فیتوکمیکال های بالای موجود در آن برای سلامت قلب و پیشگیری از سرطان مفید است.


کمک به مدیریت وزن

مانند سایر میوه ها، دانه های انار حاوی کالری پایین و فیبر بالا بوده به طوریکه هر 100 گرم انار 83 کالری انرژی و 4 گرم فیبر دارد. هر 100 گرم برابر با سه چهارم فنجان است. براساس دپارتمان دستوالعمل های تغذیه کشاورزی امریکا، برای حفظ سلامتی با رژیم غذایی روزانه 2000 کالری انرژی، بهتر است هر روز 2 فنجان میوه و 2 و یک دوم فنجان از سبزیجات استفاده شود. مصرف دانه های انار و سایر مواد غذایی غنی از فیبر مانند غلات، پیشرفت بیماری های مزمن را کاهش داده و به مدیریت وزن کمک می کند.


تامین ویتامین C و ویتامین K

دانه های انار منبع خوبی از دو ویتامین ضروری از جمله ویتامین C و ویتامین K است. در 100 گرم از بخش خام و دانه های خوراکی انار 10.2 میلی گرم ویتامین C یا 17 درصد از نیاز روزانه توصیه شده وجود دارد. این مقدار همچنین کمی بیشتر از 16 میکروگرم ویتامین K یا 20 درصد از نیاز روزانه را تامین می کند. ویتامین C به عملکرد سیستم ایمنی بدن ، بهبود زخم ها، سلامت لثه و تولید کلاژن و الاستین کمک می کند. ویتامین C همچنین جذب آهن را افزایش می دهد. ویتامین K نیز برای سلامت و تقویت استخوان و انعقاد خون موثر است.


پیشگیری از سرطان

دانه های انار مانند سایر میوه ها و سبزیجات غنی از فیتوکمیکال است. گروه فیتوکمیکال ها در دانه های انار پلی فنول می باشد که دانه های انار از پلی فنول های خاصی از جمله تانن ها ، کوئرستین و آنتوسیانین، غنی بوده که تمام این ترکیبات برای سلامت قلب و پیشگیری از سرطان موثر است. براساس مقاله ی چاپ شده در مجله تغدیه بالینی امریکا، مانند آنتی اکسیدان های قوی، پلی فنول ها نیز می توانند به افزایش بقای سلول، تحریک مرگ سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد تومور کمک کند. آنتوسیانین ها نیز خواص ضدالتهابی، ضد ویروسی و ضد میکروبی دارند.


نویسنده : الهام آقایی

TOP