آشنایی با BOP در تجهیزات سرچاهی (Blowout Preventer

 

 

کنترل فوران چاه­های نفت و گاز،  یکی از مهم­ترین دغدغه­ های صنعت حفاری است و به همین علت در این آموزش به این موضوع پرداخته شده است.

یکی از مهمترین و بزرگترین معضلات صنعت نفت و گاز، خطر فوران چاه نفت / گاز در هنگام حفاری این چاهها می باشد که به وفور و دفعات مکرر در میدانهای مختلف کشور عزیزمان ایران رخ داده و از نمونههای بارز و جدید آن میتوان به فوران چاه شماره ۲۴ میدان نفت شهر، چاه شماره ۴۱ میدان نفت سفید و یا فوران چاه شماره ۲۳ کنگان اشاره کرد. هنگامی که یک چاه فوران میکند علاوه بر خطرات جانی برای پرسنل حفاری، آلودگیهای زیست محیطی و ضرر و زیانهای مالی را هم در پی خواهد داشت. بنابراین برای پیشگیری از بروز این خسارات بهتر است از هر گونه فوران چاهها جلوگیری شود و اگر نتوانستیم از فوران چاهها جلوگیری کنیم حداقل با داشتن آمادگی لازم و آموزش نیروهای مجرب بتوانیم در کمترین زمان ممکن فوران را مهار و چاه را به کنترل خود در آوریم. زیرا هر چه از مدت زمان فوران یک چاه بگذرد به کنترل در آوردن آن مشکلتر بوده و باید هزینه بیشتری صرف این کار شود.

 

پیامدهای فوران چاه­های نفت وگاز، بسیار ناگوار است، ساده­ترین فوران می­تواند میلیاردها تومان، به تجهیزات، خسارت وارد کند و ده­ها میلیارد تومان از ذخایر طبیعی کشور را نابود و به محیط زیست خسارات جبران­ناپذیری وارد ­کند و ممکن است، این حادثه، خسارات جانی نیز داشته باشد.لازم به ذکر است که احتمال وقوع فوران همواره وجود دارد و این مختص شرکت، کشور و یا منطقه­ی خاصی نیست ومی تواند در چاه­های دریایی و یا حفرشده در خشکی حادث شود.فوران ممکن است در چاه­های بسیار عمیق و با فشار بالا و یا در چاه­های کم­عمق و با فشار پایین حادث شود.

مهار چاه­های سرکش، نیازمند دانش، هنر، خلاقیت و تجربه است و تنها در قالب یک کار گروهی منسجم با مدیریت قوی ممکن می گردد. بدون داشتن دانش مهندسی حفاری، مخازن، زمین­شناسی و سایر علوم مرتبط با نفت وگاز، مهار چاه امکان ندارد. طبیعی است که این مجموعه از دانش­های ذکرشده، در یک گروه از کارشناسان جمع می­شود.

فوران گیر ابزاری است که از یک بدنه اصلی و تعدادی شیر کنترل تشکیل شده است و طی عملیات حفاری روی سرآخرین لوله جداری که در چاه رانده شده بسته می شود. بخش های مختلف فوران گیر شامل شیرهای ورودی و خروجی گل، شیر ورودی سیمان، shear rams و Blind rams و annulus preventor است.

 

shear rams وسیله ای است که هر گاه چاه دچار فوران شد و نتوانند فوران آن را کنترل کنند، این ابزار از سر چاه لوله ها را می برد و دهانه چاه را به طور کامل می بندد. این ابزار بیشتر در چاه های مخازن گازی کاربرد دارد.

Blind rams هر گاه فورانی صورت گیرد و سیالی از داخل لوله های حفاری به خارج چاه فوران کند این ابزار قسمت دهانه لوله حفاری را مچاله می کند و مانع خارج شدن سیال از این طرق می شود .

annulus preventor هر گاه فوران از طریق فضای حلقوی صورت گیرد این ابزار به اطراف لوله های حفاری محکم می شود و فضای حلقوی بین لوله های حفاری و دیواره چاه را می بندد.

TOP