یک مولتی ویتامین طبیعی: جوانه گندم یا ماش

به گفته یک کارشناس طب سنتی، از جمله مهم‌ترین و اصلیترین مولتی‌ویتامین‌های طبیعی، جوانه گندم و یا ماش است که در رفع بسیاری از مشکلات پوست و مو تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش سلامت آنلاین، رسول حیدری گفت: جوانه‌های گندم و ماش سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی‌اند و دانه‌هایی که بیش از همه برای جوانه‌ها مناسب‌اند، ماش و گندم معرفی شده است. البته از خیلی دانه‌ها، تخم کدو و یا تخم آفتاب گردان جوانه درست می‌کنند. بررسی شده که جوانه ماش و گندم همه مواد مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و تقریبا همه پسند است ولی جالب است بدانید که در جوانه ماش ماده‌ای وجود دارد که وقتی وارد بدن می‌شود سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.
او در ادامه گفت: اگر جوانه گندم و ماش خوب جویده شود ارزش غذایی بالاتری نسبت به گوشت دارد. حبوبات خواص خود را برخلاف سبزجات در خود حفظ می‌کند و بهترین منبع آمینو اسید و فیبر بالا است.
وی مصرف جوانه ماش را به دلیل داشتن استرژن گیاهی به خانم‌ها توصیه کرد و افزود: جوانه ماش هورمون‌های خانم‌ها را تعدیل می‌کند و در خانم‌های یائسه به دلیل کمبود هورمون زنانه مانند استروژن بسیار کارآمد است و از پوکی استخوان و گر گرفتگی ناشی از این دوران نیز جلوگیری می‌کند.
حیدری خاطرنشان کرد: جوانه ماش منبع غنی «لتیسیرین» است وباعث کاهش کلسترول خون وبه خصوص چربی کبد می‌شود. کاهش کلسترول به جلوگیری از گرفتگی عروق کمک می‌کند و در سلامت قلب مفید است.
این کار‌شناس طب سنتی در مورد تاثیر جوانه ماش بر روی مغز و اعصاب گفت: جوانه ماش استرس و خستگی را به دلیل انرژی زیادی که به بدن می‌دهد، کاهش و روان را آرام می‌کند. بسیاری از خستگی‌ها، بد خلقی، کم حوصلگی و کم تحمل بودن به دلیل کم خونی در خانم هاست و جوانه‌ها به ویژه جوانه ماش نقش اساسی در تولید هموگلوبین خون دارد. مشکلات ریزش مو که بسیاری از آن‌ها ناشی از کم خونی است با مصرف جوانه ماش برطرف می‌شود.
حیدری همچنین یاد آور شد: جوانه‌ها در جلوگیری ازمشکلات پوست و مو مانند پیری، شکنندگی مو و ناخن کمک بسیاری می‌کند.
وی با بیان اینکه آنتی اکسیدان‌ها در رفع سرطان موثر هستند، افزود: جوانه‌ها اثرات وعوارض یبوست را از بین می‌برد و مانع از سرطان و ضعیف شدن ماهیچه‌ها می‌شود.

TOP