آشنایی با خواص عناب

آ
 
 

میوه عناب از جمله محصولاتی است که به صورت طبیعی و ارگانیک رشد می کند. این میوه در طب سنتی کشورها علاوه بر داشتن خواص تغذیه ای فراوان، برای کمک به سلامت و درمان بیماری ها کاربرد فراوانی دارد.

میوه عناب در هند و پاکستان با نام "ایناب" و در شرق آسیا با نام "خرمای قرمز"، خرمای چینی یا هندی شناخته شده است. درخت عناب از نظر شکل ظاهری شبیه درخت سنجد است.
 



- در طب سنتی عناب را به عنوان محصولی آرامش بخش و ضد بدخلقی می شناسند که سبب کاهش اضطراب می شود.

- از جمله موارد مصرف میوه عناب خصوصا بصورت سبز، داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی فراوان آن است. عصاره موجود در میوه عناب موجب مهار رادیکالهای آزاد (به عنوان عامل افزایش التهاب) می گردد و چون حاوی ویتامین C، کارتنوئیدها و فلانوئید است، با داشتن خواص آنتی اکسیدانی فراوان موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

- میوه عناب به دلیل داشتن ترکیبات اتری در نرمال نگهداشتن سطح پارامترهای بیوشیمیایی بدن مانند قند خون، اوره، کراتین، کلسترول سرم، تری گلیسیرید سرم، HDL، LDL، هموگلبین موثر است.

- در طب سنتی ایران از جوشانده عناب از قدیم برای درمان سرفه، سرماخوردگی، آنفولانزا و انواع گلودرد استفاده می شد ولی امروزه با پیشرفت علم در زمینه گیاه پزشکی و تغذیه ، متخصصان می دانند که گیاه عناب دارای لعاب فراوان، پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامین c به عنوان عامل ضد التهاب و عفونت و نرم کننده سینه و ضد سرفه شناخته شده است. این جوشانده در برطرف کردن آسم و تنگی نفس نیز موثر است.

- میوه عناب به دلیل داشتن فیبرهای محلول، در کاهش چربی و قند خون و تنظیم وزن بدن تاثیر گذار است.

- میوه عناب به دلیل داشتن آهن و ویتامین های گروه B در رفع کم خونی ناشی از فقر آهن تا حدودی موثر است.

- عناب به دلیل داشتن کلسیم و فلور در تقویت استحکام استخوان ها و دندانها و سفیدی دندان تاثیرگذار است.

- فسفر موجود در عناب باعث تقویت عملکرد مغز و بالا رفتن کارایی حافظه می شود.

- میوه تازه عناب در زمان ابتلا به اسهال می تواند حرکات مربوط به دستگاه گوارش را کاهش داده و به بهبود روند بیماری کمک کند ولی میوه خشک عناب به عنوان ملین در درمان یبوست و جلوگیری از نفخ معده موثر است.

- میوه عناب به طور موثری سطح انزیم های کبدی را کاهش می دهد. این آنزیمها نشانگر آسیب بافتی هستند که عناب نقش محافظتی در برابر بیماری های کبدی اعمال می کند. بنابراین در درمان کبد چرب موثر است.

- میوه عناب دارای ماده ضد سرطانی ساپونینز است و چای آن، باعث ترمیم بافتهای آسیب دیده و عضلات می شود.

منبع : برگرفته از مقاله پردیس کسرائی، رژیم سلامتی

TOP